maandag 21 oktober 2019

Waar het echt om gaat in de zorg

In de serie ‘Waar het echt om gaat in de zorg’, spreken we dit keer Gloria Latupeirissa, persoonlijk begeleider op dagbestedingslocatie de Robijn van zorgorganisatie Profila Zorg in Rotterdam. Profila Zorg is een landelijk zorginstelling die zorg en begeleiding biedt aan mensen met een (verstandelijke) beperking, autismespectrumstoornis en/of psychiatrische problematiek.
 
Kun je iets vertellen over dagbestedingslocatie de Robijn en het type cliënten waar jullie mee werken?
Gloria:’ Op de Robijn werken we met mensen met een verstandelijke beperking, soms in combinatie met ouderdomsproblematiek of een fysieke beperking. Al onze cliënten hebben een dagbestedingsindicatie. Op de Robijn bieden we zinvolle dagbesteding voor cliënten door middel van activiteiten gericht op ontwikkeling, beleving of arbeid. Deze activiteiten vinden individueel of in groepen plaats, afhankelijk van wat bij de cliënt past. Iedere cliënt heeft een persoonlijk begeleider dagbesteding. Samen met de cliënt hebben we het persoonlijk begeleidingsplan opgesteld met de vastgestelde doelen voor dagbesteding. Verder is er een gedragskundige bij het team betrokken die ons adviseert. Mijn collega's en ik gaan altijd uit van wat wel mogelijk is voor de cliënt en zijn erop gericht de cliënt te helpen om zichzelf positief te ontwikkelen.'
 
Wat maakt voor jou het vak van persoonlijk begeleider zo bijzonder?
‘Ik ben zelf persoonlijk begeleider van 5 cliënten,’ vertelt Gloria. ‘Wat ik zo bijzonder vind is dat ik iets mag bijdragen in hun leven. Ze zijn allemaal uniek, de kunst is om aan te sluiten bij de cliënt. Wat voor de één werkt, werkt niet per definitie bij een ander. Het ontdekken van wat werkt bij elke cliënt en daarmee op hun behoeftes aansluiten, een relatie opbouwen en ze zien groeien, dat vind ik echt bijzonder.’
 
Wat is jouw visie op het werken met cliënten met een beperking?
‘Ik vind gelijkwaardigheid erg belangrijk in mijn werk met cliënten,’ aldus Gloria. Ook al hebben zij een beperking, ze zijn niet minder dan ik. Ik kan net zoveel van hen leren als zij van mij. Ik sta naast mijn cliënten, niet boven hen. Ook vind ik het belangrijk dat de cliënt centraal staat. Dus, bij iedere beslissing die genomen wordt met betrekking tot de zorg voor de cliënt, gebeurt dit vanuit het perspectief van de cliënt.’
 
Hoe is de omgang met mantelzorgers?
Gloria: ‘Als Profila Zorg gebruiken wij niet het woord 'mantelzorgers', maar spreken wij over ‘verwanten’. Profila Zorg werkt nauw samen met de verwanten door hen te betrekken bij het hele zorgtraject. Denk hierbij aan cliëntplanevaluaties en het stellen van nieuwe doelen voor de cliënt. Ook zijn verwanten altijd welkom om gezellig een kopje koffie te komen drinken op de Robijn.’
 
Wat zijn voor jou de mooiste zorgmomenten?
‘Eén van de mooiste momenten was een evenement dat wij georganiseerd hadden op de Robijn: Trouwen voor één dag. Het plezier dat de cliënten hadden en hoezeer zij van deze dag genoten was heel mooi om te zien. Andere mooie momenten zijn het blij maken van cliënten, dat je ziet dat ze zich amuseren door een activiteit die jij met hen doet. Zoals iemand die geniet van een muziekactiviteit of wanneer iemand zelf een product heeft gemaakt en hier trots op is.’
 
Wanneer kan jij het verschil maken? 
‘Dagbesteding houdt in dat er een zinvolle dagbesteding is voor een cliënt. Omdat ik goed op de hoogte ben van de ontwikkelingen op het gebied van dagbestedingsactiviteiten, kan ik altijd een gevarieerd aanbod van activiteiten aan de cliënt bieden. Ik denk dat mijn kracht ligt in het motiveren van de cliënt en die activiteiten uitkiezen die ervoor zorgen dat een dag ook echt zinvol is voor een cliënt. Vernieuwing brengen in het aanbod is daarbij altijd belangrijk. Tot slot heb ik een toegankelijke persoonlijke omgang met de cliënt, waardoor de cliënt zich echt gezien en gehoord voelt,’ aldus Gloria.
 
Wat maakt Profila Zorg als zorgorganisatie zo bijzonder?
‘Er zijn verschillende redenen waarom Profila Zorg als organisatie zo bijzonder is. Allereerst de christelijke identiteit, waarin ik mij kan vinden en waarbij ik me thuis voel. Het is een liefdevolle werkplek met een grote onderlinge betrokkenheid in het team van collega's. Ook is er binnen Profila Zorg genoeg ruimte om door te groeien en je verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door een coachingtraject of door extra taken. Als laatste biedt Profila Zorg ook dagelijks voldoende uitdaging in het werk.’
 
Hoe ondersteunt het ECD jou in het dagelijkse werk?
‘Met de komst van het ECD is er overzicht gecreëerd in mijn verschillende taken en in cliëntendossiers. Voorheen werkten wij met allerlei Word-documenten, maar nu is alle informatie op één plek te vinden. Het kostte even wat tijd om te leren werken met het ECD, maar het systeem maakt mijn werk nu veel efficiënter. Even een korte opsomming van de belangrijkste taken waar ik het ECD voor inzet. Ik gebruik het ECD…..
 
• …voor het teruglezen van rapportages en het bekijken van doelen van cliënten waarmee ik die dag werk. 
• … voor het rapporteren op doelen na een dienst en op de uitvoeringstaken hiervan. 
• … voor het afmelden van cliënten vanwege bijvoorbeeld ziekte of een tandartsbezoek. 
• … voor inzicht in mijn rooster. 
• … voor het creëren van cliëntplannen en het in de gaten houden van de voortgang van deze plannen. 
• … voor reminders met 'Let op, onderneem actie'. Zo kan ik bijvoorbeeld gewezen worden op een opvolgactie in de communicatie met collega's over de zorg voor een bepaalde cliënt, of krijg ik een reminder dat er een cliëntplanevaluatie aankomt. 
• … voor meldingen van incidenten die voorgevallen zijn op de groep.’
 
Tot slot, wat zou er moeten veranderen of anders moeten in de zorg?
‘De salarissen in de (gehandicapten)zorg zijn laag en staan niet in verhouding tot de werkdruk en verantwoordelijkheid die ik en mijn collega's iedere dag ervaren,’ vertelt Gloria. Ik denk dat werken in de zorg hierdoor minder aantrekkelijk is voor veel mensen en daardoor dus moeilijker om collega's te vinden. Ik maak mij zorgen om deze ontwikkeling omdat het personeelstekort de werkdruk nog meer verhoogt met als gevolg minder persoonlijke tijd en aandacht voor de cliënt. Wat ik daarom graag zie veranderen is een verhoging van de salarissen in de zorg met alle positieve veranderingen die daarop volgen.’
 
Slotwoord van de interviewer: ‘Tijdens mijn bezoek aan dagbestedingslocatie Robijn zag ik hoe Gloria en haar collega’s met hart voor de zorg het vak uitoefenen. Met dit nieuwsitem hoop ik Gloria en alle andere zorgprofessionals in Nederland de aandacht en erkenning te geven die ze verdienen. Tenslotte: Goede zorg begint met aandacht voor de zorgprofessional.'